فراسوی اطلاعات
فراسوی اطلاعات

فراسوی اطلاعات

تهیه پشتیبان از اطلاعات رایانه

آیا هنگامی که ویروس‌ها به دیسک سخت رایانه‌تان صدمه زده‌اند، ابزاری براى گرفتن پشتیبان و استفاده در هنگام نیاز دارید؟
اگر لپ‌تاپ شما به سرقت برود، بیشتر نگران پولى هستید که بابت سخت‌افزار داده‌اید یا نگران اطلاعاتی که در رایانه‌تان بوده؟
اغلب مردم وقتى این پرسش‌ها برایشان مطرح می‌شود که دیگر دیر شده، اما می‌توانید با رعایت نکاتی‌چند، براى حفظ گران‌بهاترین قطعه‌ى رایانه‌ها، یعنی دیسک سخت آمادگى داشته باشید!
اگر دیسک سخت‌تان آسیب ببیند، می‌توانید بایگانی پست الکترونیک، گزارشات ضروری و هرآن‌چه برایتان مهم است را برگردانید؟ چه‌قدر زمان می‌برد تا دوباره ویندوز و نرم‌افزارهای جانبی مورد نیازتان را نصب و پیکربندی کنید؟
یک راه مطمئن برای این‌کار، کپی‌کردن فایل‌ها بر روى دیسک قابل حمل و تهیه پشتیبان است. راه سخت هم استفاده از کشیدن و رها‌کردن(Drag&Drop) فایل از طریق Windows Explorer است. انتخاب بهتر، استفاده از راه‌حل خودکار است، مثل استفاده از نرم‌افزارهاى تهیه پشتیبان.
در ویندوز XP برنامه‌ای برای تهیه پشتیبان وجود دارد (ntbackup.exe) که به‌طور پیش‌فرض فقط در XP Pro نصب می‌شود. برای نصب این برنامه در نسخه‌ی Home، ابتدا CD ویندوز را در CD-Rom گذاشته و آدرس زیر را دنبال کنید و روی فایل ntbackup.msi دوبار کلیک کنید.

D:valueaddmsft tbackup

متاسفانه، سیستم Backup ویندوز از درایوهای CD و DVD پشتیبانى نمی‌کند.راه‌حل این است، از لیست Backup Destination گزینه‌ی File را انتخاب کنید و فایل پشتیبان را با نام دلخواه روى هارد ذخیره کنید. سپس فایل ذخیره‌شده را به CD انتقال دهید.
اما نکته‌ی آخر این‌که، Backup شما هیچ ارزشی ندارد اگر نتوانید در هنگام نیاز به‌راحتی آن‌ها را برگردانید. مطمئن شوید که رویه برگرداندن پشتیبان را به‌طور کامل می‌دانید. اگر برای دستیابی به backup، به نصب ویندوز و نرم‌افزارهای پشتیبان نیاز دارید، مطمئن شوید که تمام لوازم در کنار شماست.
یک‌راه هم استفاده از نرم‌افزار NortonGhost برای ایجاد یک Image از دیسک سخت شماست که می‌توانید آن را روی DVD یا دیسک قابل‌حمل ذخیره کنید. در هنگام نیاز می‌توانید با استفاده از Ghost، بدون نصب مجدد ویندوز، تمام اطلاعات از دست‌رفته را برگردانید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد